11 octombrie 2012

Aurel Vlaicu


Buna ziua!
Astazi va voi prezenta cateva randulete despre un om foarte important pentru poporul nostru, unul dintre pionierii ingineriei aviatice si a aviatiei. Meritele lui sunt recunoscute pe plan mondial si noi trebuie sa fim mandri cu el.
Aurel Vlaicu s-a nascut la data de 6 noiembrie 1882, in comuna Bintinti, judetul Hunedoara si si-a luat zborul de pe aceasta lume in data de 13 septembrie 1913 la Banesti. Asa cum am spus si mai sus, a fost un inginer roman, inventator si pionier al aviatiei romane si mondiale. In cinstea lui, comuna Bintinti se numeste astazi Aurel Vlaicu.
Clasele primare le-a facut in comuna natala, Bintinti, iar cele de liceu, mai intai la Orastie, apoi la Sibiu. In 1902 s-a inscris la Scoala Politehnica din Budapesta, iar din 1903, frecventeaza cursurile Scolii Politehnice din München. In paralel, a lucrat la planurile construirii unui aparat de zbor, cu aripi batante, actionate de arcuri. 

Anul 1908 il gaseste la Fabrica de motoare "Opel", din Russelshein. Dupa ce construieste - in iunie 1909, in comuna natala - un planor, Vlaicu se va stabili la Bucuresti. Aici, sprijinit de numerosi prieteni - scriitorii Vlahuta, Emil Garleanu, St. O. Iosif, George Cosbuc etc. - a construit un model de aeroplan, de dimensiuni reduse, cu care a facut o demonstratie in fata lui Spiru Haret, Ministru al Instructiunii. 
Incantat de reusita, de ideile si tenacitatea lui Vlaicu, S. Haret a insistat pe langa forurile de resort si a obtinut aprobarea pentru construirea aeroplanului "Vlaicu I", in Arsenalul armatei. Dupa o munca intensa, aeroplanul, cu exceptia motorului, va fi terminat in 1909. Pleaca la Paris, pentru a cumpara motorul necesar avionului, unde il intalneste pe Traian Vuia, cu care s-a sfatuit, in privinta tipului de motor potrivit. 
In 1910, pe campul Cotrocenilor, Vlaicu a desprins de la sol avionul, care s-a ridicat la o inaltime de 3-4 m, zburand pe o distanta de circa 40 m, dupa care a aterizat lin. La 23 iulie 1910, Vlaicu, la o noua incercare, a zburat din nou, parcurgand o distanta de 400 m, la o inaltime de 4 m. In sfarsit, o a treia incercare, ce a avut loc la 10 august, s-a soldat cu un adevarat succes, pentru ca aeroplanul s-a inaltat la cateva zeci de metri, parcurgand o distanta de 4 km. Din acel moment, aparatul se putea compara cu cele mai bune aparate de zbor, existente in lume, in momentul respectiv.
La 27 septembrie 1910, la propunerea Ministerului de Razboi, Vlaicu a participat la manevrele militare, ce aveau loc in acea toamna, ducand, in zbor, un mesaj de la Slatina la Piatra-Olt. Din acest moment, Romania devine a doua tara, dupa Franta, care folosea avionul in scopuri militare. In 1910, obtine brevetul RO 2258 pentru "Masina de zburat ca un corp in forma de sageata".
In toamna aceluiasi an, Aurel Vlaicu a inceput proiectarea acestui nou aeroplan, pe care, tot cu sprijinul lui Spiru Haret, l-a construit la Scoala de Arte si Meserii. Cu acest nou aparat, "Vlaicu II", avand imbunatatiri substantiale, a luat parte la jubileul organizat cu  ocazia  implinirii  a  50  de ani de la infiintarea "Asociatiei pentru literatura si cultura poporului roman", sarbatorire care avea loc pe Campia Libertatii de la Blaj.
Au urmat turnee aviatice, la Sibiu, Brasov, Iasi si in alte orase din tara, unde avionul "Vlaicu II" a stabilit o serie de performante deosebite (zbor la o altitudine de 1000 m, viteza medie de 90 km/h, acrobatii). Pentru toate aceste realizari, la propunerea lui Spiru Haret, Academia Romana i-a acordat premiul "Gheorghe Lazar". 
In vara anului 1912, la concursul aviatic international de la Aspern-Viena, in compania unor celebri piloti ai vremii, a obtinut premiul I, pentru aruncarea unui proiectil, la tinta, de la o inaltime de 300 m, si premiul al II-lea, dupa cunoscutul pilot francez Roland Garros, pentru aterizarea la punct fix.
In cel mai cunoscut ziar vienez, Neue Freie Presse, se gasesc urmatoarele randuri despre zborurile lui Vlaicu:
„Minunate si curajoase zboruri a executat romanul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construti chiar de zburator, cu doua elici, intre care sade avionul. De cate ori se rasucea (vira) masina aceasta in loc, de parea ca vine peste cap, lumea rasplatea pe romancu ovatii furtunoase, aclamandu-l cu entuziasm de neinchipuit.”
Cea mai mare dorinta a sa era sa incerce un zbor peste muntii Carpati. De aceea, in 1913 a inceput sa lucreze la proiectarea unui nou aparat "Vlaicu III", prevazut sa fie construit, in intregime, metalic. Aceasta idee a sa era remarcabila pentru acel moment, deoarece, primele avioane de constructie metalica au aparut mai tarziu. 
Intre timp, afland ca un aviator strain intentiona sa incerce un zbor peste Carpati, pe 13 septembrie 1913, Vlaicu a decolat de langa Bucuresti, cu "Vlaicu II", intr-un zbor catre munti, dorind sa realizeze primul aceasta performanta, la bordul unui avion de constructie romaneasca. 
Din pacate, proiectul sau, la care tinea foarte mult, nu se va realiza, deoarece deasupra comunei Banesti, langa Campina, avionul s-a prabusit, pilotul sau gasindu-si moartea in acest accident. Acolo s-a ridicat un monument, care va aminti, pentru totdeauna, curajul si sfarsitul tragic al marelui Vlaicu.
Cateva poze in plus nu strica, nu?














Sper ca v-a facut placere sa parcugeti acest articol, la fel cum si mie mi-a facut placere sa-l redactez.
Dumnezeu sa va binecuvanteze!






3 comentarii:

  1. In a doua poza este Traian Vuia, nu Aurel Vlaicu!!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. multumesc pentru constatare. nu spun ca nu este asa, dar aparatul de zbor cu siuranta este cel realizat de Aurel Vlaicu

    RăspundețiȘtergere
  3. In cea de-a 2-a poza este TRAIAN VUIA cu al sau avion "Liliacul"...iar in penultima poza este iarasi avionul lui Vuia...pe terenul de la Montesson-Franta.

    Te rog nu perpetua o eroare (prostie) pe care si altii au facut-o.

    RăspundețiȘtergere

Disqus for Romania! Hai ca putem!